+36 1 309-7700
tanfolyamok@rmda.hu

Győztesek Blogja

5 alap tipp derékfájás ellen
18 máj 2018

5 alap tipp derékfájás ellen

//
Comments0

A derékfájás napjaink legáltalánosabb, legtöbb embert érintő kérdése. Magyarországon évente a lakosság fele találkozik ezen tünettel, és sajnos sokszor el is megy mellette, remélvén, hogy ez csak ideiglenes állapot, mely hamarosan mindenféle beavatkozás nélkül elmúlik. Sokan több évet élnek le folyamatos fájdalommal és azt gondolják, hogy ez természetes, pedig egyáltalán nem az. Sőt a derékfájdalom okát megtalálva és kezelve a fájdalmat lehet enyhíteni és akár meg is szüntetni.

Napi tippjeink, melyeket érdemes kipróbálnod:

1. Alvás

Bagatell dolognak tűnhet, de jó esetben legalább 6-7 órát töltünk ebben a pozícióban, ami gerincünk egyéb ízületeink számára igazán megterhelő is lehet, ha az egy számára nem természetes pozícióban marad.

Háton alváskor, fontos, gerincünk meg tudja tartani a természetes íveit. Tehát például, ha túl kemény az ágy, akkor lehet, hogy mivel a súlyunk nem képes a matracot kellőképpen besüllyeszteni, ezért nem is tudjuk a helyes, természetes pozícióban tartani a gerincoszlopot, és így erőteljes terhelés alá kerülnek a derék vagy akár az ágyéki csigolyák.

Oldalfekvésben érdemes egy nagyobb, lapos párnát betenni a két láb közé, a térdektől egészen a bokáig. Csípőnk így kiegyenlített pozícióba kerül, törzsünk, vállunk egyenletesen terhelődik.

Ha valaki szeret hason aludni figyeljen arra, hogy nem használjon túl magas párnát a feje alá, így nem törik meg a gerinc íve.

2. Felkelés

Egy nagyon egyszerű, ám mégis egy hatékony trükk, hogy megóvjuk gerincünket a kora reggeli túlterheléstől. Míg nem fáj a derekunk, lehet hogy fel sem merül bennünk, hogy hány féleképpen is lehet felkelni. Most azt mutatjuk be, mely kíméletes a gerincünk számára. Forduljunk a hátunkra, majd húzzuk talpra a lábainkat térdhajlítással. Innen úgy forduljunk oldalra, hogy a térdünk és felső testünk a vállunkkal egyszerre mozogjon, hogy a törzs egyenes helyzetét meg tudjuk tartani. A következő lépésben lelógatjuk lábainkat az ágyról és alkartámaszba toljuk magunkat, majd innen egyre feljebb ülőhelyzetbe kerülünk. Törzsünket kiegyenesítjük, amennyiben szédülünk várunk pár másodpercet majd innen állunk fel.

3. Helyes ülő pozíció az előregörnyedés helyett

Annak, aki ülő munkát végez, sajnos lehet, hogy több időt tölt ebben a pozícióban, mint fekvéssel. A gerincünket többször terhelés érni, mint fekvő, vagy álló helyzetben.

A helyes ülést, melyet ha fel is veszünk pár perc múlva azon kaphatjuk magunkat, hogy térdeinket behúztuk már magunk alá és hátunk újra egy görnyedt pózt vett fel. Ekkor vegyük fel újra a helyes pózt.

Tipp: tegyünk be a hátunk mögé egy kisebb labdát, akár teniszlabdát, mely egyből el fog gurulni, ha elkezdünk előre görnyedni. Mivel hátunk nincs hozzá szokva az egyenes tartáshoz, ezért egy idő után el fog fáradni és szinte kívánni fogja a görnyedő testtartás felvételét. Ám ha elkezdjük a gerinc mellett húzódó mély hátizmok erősítését, akkor rövid időn belül azt fogjuk észrevenni, hogy már nem is akarunk görnyedve ülni, mert az nem fog jól esni a hátunknak.

4. Mindennapi mozgás

Rohanó életünkbe nagyon nehezen lehet beilleszteni ezt a közhelynek tűnő gondolatot. Így nem szeretnék nagyon elrugaszkodni a valóságtól és csak kis lépésekben gondolkodni, vagy tervezni – muszáj a rendelkezésedre álló feltételeket átgondolnod. Használd a mozgólépcső és a lift helyett a lépcsőt, egy megálló kedvéért ne szállj fel a buszra, hanem sétálj. Jó időben vedd elő biciklidet az autó helyett.

Itt fontos megemlíteni, hogy korábban azt tartották, hogy ha valakinek fáj a dereka, akkor több hétig maradjon az ágyban. Ez ma már elavult gondolatnak számít, hiszen számos tudományos kísérlet bizonyította, hogy egy-két napos valós ágynyugalomban eltöltött nap után az aktív mozgás a legjobb regeneráló gyógyír. Ha nem hiszed, próbáld ki!

 

5. Napközben pihenjünk le, akár 10 percre

Fekvő helyzetben a gerincünkre nehezedő nyomás negyed részére csökken a helyes álló testtartáshoz képest. Azaz a helyes fekvés a gerinc számára egy rendkívül pihentető pozíció, ami ráadásul a porckorongok anyagcseréjét is kedvezően befolyásolja. Emellett ne felejtsük el, hogy egy kis kikapcsolás ebben a rohanó világban kedvezően hat a hangulatunkra is.

 

Leave a Reply