+36 1 309-7700
tanfolyamok@rmda.hu

GYŐZTESEK BLOGJA

Motiváció nem csak fitnesz céljaidhoz
27 Júl 2018

Running Flow – inspirációk nemcsak futóknak – 1. rész

//
Comments0

Nemrég jelent meg a hazai könyvpiacon Csíkszentmihályi Mihály professzor legújabb kutatásain alapuló, A futás öröme c. könyv és ez adja aktualitását heti témánknak. Jó szívvel ajánljuk a könyvet mindazoknak, akik szeretnek futni, sportolni, mert a könyv összeköti az üzleti életben már jól ismert flow (áramlás) fogalmát a sportban megtapasztalható áramlás-élménnyel. A szerzők számos sport példát használnak illusztrációként, ahol betekinthetünk a futóversenyek izgalmas világába, híres és hobbi sportolók saját élményein keresztül.

Mi is az a flow?

A flow egy olyan élmény, amikor teljesen elmerülünk egy kihívást jelentő cselekvésben és testünk és tudatunk a feladatra összpontosítva harmonikusan együttműködik. A futás során gyakran – de nem minden futás alkalmával – elérhető, mivel ott erőfeszítésre van szükségünk, és ha elköteleződünk a célunk mellett (pl. lefutok egy kihívó távot, vagy elmegyek terepfutni), akkor a bevonódás állapotába kerülhetünk. A futás önmagában örömet okoz, ezt nevezzük autotelikus élménynek, ami azt jelenti, hogy a tevékenység maga a jutalom.

Több mint az endorfin hatása

Egy kimerítő futás után gyakran tapasztalhatjuk, hogy fáradtságunk ellenére elönt egy kellemes érzés, ami a felszabaduló endorfinnak köszönhető. Ha a flow-ra gondolunk, akkor azonban nem ez a titkos összetevő, hanem az erőfeszítésünk, ami a teljes koncentrációnkat elmeríti a futásban. Ezért van az, hogy a fókuszálásunk csúcsteljesítményt eredményezhet.

Pozitív visszacsatolások = többet futunk

A belső motivációnkat erősítő tényező, hogy a flow-élmény arra ösztönöz bennünket, hogy még többször megtapasztaljuk azt. Mivel a több futás növeli a teljesítőképességünket és kitartásunkat is, ezért egyre többször van pozitív élményben részünk, ami megerősít, magabiztosságot ad és újabb kihívásokat leszünk képesek legyőzni általa, ami szintén flow-t eredményezhet. És ha már idáig eljutunk, az egy önmagát megerősítő visszacsatolási kör, ami segít abban, hogy a futás rendszeres szokásunkká váljon és támogatja fejlődésünket.

A következő héten arról lesz szó, hogyan érhetjük el a flowt futás közben, milyen technikákat használhatunk mindennapos és versenyhelyzetben. Tartsatok velünk és addig is örömteli futást kívánunk!

 

Leave a Reply